Teszt – Five Ten Impact VXi Cipő

Five Ten Impact VXi 

five-ten-impact-vxi-shoes-by-mick-kirkman-edit-1

 

Még emlékszem a legelső pár magasszárú Five Ten Intense cipőmre 2003-ban. Egy számmal nagyobb volt a kelleténél, de semmi sem ért közelébe annak a tapadásnak a pedálon, ezért boldogan használtam amíg SPD-re nem váltottam a versenyzésre. A 5.10 először az Impact cipőivel jött be a bringás piacra, de a legnagyobb hírnévre Sam Hill és az ő hihetetlen versenykarrierjének segítségével tett szert a 2000-es évek közepén. Azóta a rendkívüli tapadású cipőkről ismeri őket mindenki, és már több mint egy évtizede a bringások legelső választása, ha sima platformos pedálra keresnek cipőt, amit aztán több száz kilóméteren keresztül használnak mielőtt bármi probléma is lenne vele. Az Impact Vxi, amit Sam Hill és Brook Macdonald segítségével terveztek, a legújabb és legjobb extrém cipő a 5.10-től. Panaszkodnak rá? Büdös? Mi a véleményük róla? 4 hónap tesztelés után vágjunk is bele.

 

Impact Vxi fő tulajdonságai:

  • Mi6 gumitalp
  • Vízálló
  • Széles hely a lábujjaknál
  • Merev talp
  • Kényelmes kialakítás a lábfejnek
  • Alacsony profilú
  • Szebb kivitel
  • Piros vagy fekete cipőfűzővel
  • 360 gramm
  • Továbbfejlesztett védelem a lábujjaknál

Első benyomások

A dobozból kivéve még felpróbálás előtt egyből észrevettem, hogy könnyebb mint az előző Impact. A kinézete egyértelműen jobb lett, úgy tűnik hogy a 5.10 elbúcsúzik a holdjáró cipőktől, bár az új kialakítás kicsit hasonlít arra, mintha egy deszkás cipőt kereszteztek volna egy klumpával.

max_vxi_4_349163

De itt a rendeltetés nagyobb szerepet kap, mint a divat: rengeteg hely van a lábujjaknál még az ilyen nagy darab embereknek is, mint én. Elvégre a klumpánál is az a rendeltetése, hogy megvédje a lábat, de ezt majd később hozom szóba, mivel nem egyszer vertem be a lábujjaim a tesztelés ideje alatt. Tényleg nagyon kényelmes? Igen – a cipő nyelve se nem túl vékony, se nem túl vastag, és ahogy a lábfejet is, a bokát is hihetetlenül kényelmesen tartja.

max_vxi_6_358471

Nekem elég nagy a lábfejem, ezért nagyon tudom értékelni a lábfej kialakításád, de semmilyen életképes visszajelzéssel nem tudok szolgálni kis lábú olvasóknak. A belső talp elképesztő, és nagyon örültem a tartalék cipőfűzőnek is. A plusz cipőfűzők nagyon jól jöhetnek a túlélési helyzetekre. Az első benyomás után az volt a véleményem, hogy ez a cipő jobb széles felhasználásra, és kényelmesebb mint bármelyik előző 5.10 cipő amit hordtam. Oké, de milyen bringázni benne?
A pályán

Hadd kezdjem a kis dolgokkal. Ki nem állhatom, hogyha kioldódnak a cipőfűzőim, ezért ebből 5-öst kap, hiszen ezek a cipőfűzők nagyon feszesen tartanak bármi is történjen. Az új Mi6 talp először túl tapadós volt nekem, ami elég semmilyen érzés, de meg tudom érteni, hogy miért szeretik néhányan ezt az érzést. Alig éreztem hogy a lábam a pedálon van, még a jobbik lábammal se, és igazi kihívás kicsit arrébb tenni a lábam menet közbe. Az Impact Vxi-t a Deity Skyscraper pedálomon teszteltem egyedi szegecskialakítással: nagy szegecsek elöl, hátul pedig kicsik – és emiatt eleinte túl nagy volt a tapadás, amellett hogy nagyon merev volt a cipő. Amíg be nem járattam rendesen a cipőt, addig nagyobb ütésektől többször is leesett a lábam a pedálról a pályán. A tökéletes világban, ahol a 5.10 azt mondaná nekem hogy “Griz, annyit panaszkodsz, hogy életed végéig ellátunk cipőkkel” biztos vagyok benne, hogy befognám az egyik tanítványom, hogy rendesen koptassa le az Mi6 talpat 10-20km sétával, mielőtt én elkezdeném használni. Sajnos nem kaptam ilyen luxus szolgáltatást, de egy hónap után a cipő elérte azt a bizonyos optimális formáját és elkezdtem teljes mértékben élvezni a használatát.

max_s1600_dsc0457_84774

Hihetetlen tapadás, már engedte, hogy kisebb módosításokat tegyek a pedálon, kényelmes belső talp, kellemes lábfejrész, a cipőfűzők kitűnően tartanak és alig érezni rajtuk az izzadt lábaim. Eddig a cipők nagyon jól tűrik a tesztet, pedig nem kímélem őket. Az egyik dolog ami legjobban idegesít az életben, az az, ha vizes lesz a lábam. Vízálló? Átment! Tesztelés alatt nem egyszer kerültem zivatarba, de a vízálló anyagnak, a dupla varrásnak és a gumi lábujj résznek köszönhetően egyszer se éreztem vizesnek a lábam. A cipőfűzők és a nyelv legteteje időnként beszívott egy kis nedvességet, de meglepődtem hogy mennyire ellenállnak a víznek, és milyen hamar megszáradnak. Ez mindenképp nagy előrelépés az előző Impact-hez képest. Ami a lábujj védelmét illeti… Igen, még ebben a cipőben is fáj, ha köveket rugdosol. Valószínű fémből kellene lennie, hogy ne fájjon, amilyen ütéseket kapott a lábam, de csontomat nem törtem, úgyhogy bátran mondhatom, hogy tényleg védenek. Erre egy alternatíva, hogy Benderhez hasonlóan motoros csizmát hordjunk – a világért sem fogok. Végülis nagyon szépen teszi a dolgát a cipő.

max_vxi_5_856965

Hosszú távú tartósság

A cipőket nem arra tervezik, hogy életünk végéig kibírják, de a Vxi bebizonyította, hogy milyen tartós. Az Mi6 guminak egy hónap kellett, amíg elérte azt a formáját, amikortól kényelmesen tudtam használni, de utána csak egyre jobb lett. Az alábbi képen lehet látni, hogy hogyan kopott a talpa hogy eggyé tudjon válni a pedállal. Idővel elkezdtek gumidarabok eltűnni a talpból, majd kisebb lyukak kezdtek formálódni 4 hónap tesztelés után.

max_vxi_3_34668

Azóta is használom őket ahogy vannak gond nélkül, fogalmam sincs hogy meddig fogják bírni. Azt viszont megemlíteném, hogy én elég nagy szegecseket használok a pedálon ott, ahol a lyukak keletkeztek, tehát ez várható volt. Attól eltekintve, hogy a talpa elég hamar elkezdett kopni, a cipő többi része kifejezetten jól ellenállt a kiméletlen igénybevételnek. Semmilyen varrat nem jött szét, nem bűzlik, a belseje még mindig ugyanolyan kényelmes és a cipőfűző még mindig feszesen tart. Eddig úgy tűnik, hogy a cipő maga sokkal tovább bírná, mint a gumitalpa.

max_vxi_7_527142

Összegzés

Ha platform pedált használsz, imádni fogod a könnyebb, kisebb kivitelt, a tapadós, kényelmes Impact Vxi-t. A cipő elég drága a versenytársaihoz képest… várj, nincs is versenytársa. Szóval ennyibe kerül a legkönnyebb, legvízállóbb, gyorsan száradó és piacvezető tapadós DH cipő. A továbbfejlesztett lábujj rész nagyon kényelmes, és elég védelmet nyújt a downhill veszélyei ellen. Az Mi6 gumi nagyon tapad és kitűnően szerepelt két hónapig nekem. 4 hónap heti 3 nap bringázás után kisebb darabok tűntek el belőle, és lyukak is keletkeztek. A többi része a cipőnek szinte érintetlen maradt a tesztelés alatt. Az Impact Vxi jelenleg a kedvenc 5.10 cipőm.

Forrás: http://www.vitalmtb.com/product/guide/Flat-Pedal-Shoes,60/Five-Ten/Impact-VXi,14135#product-reviews/1827/expand

Leave a Reply

